Tab Menu

Followers

Sunday, January 27, 2013

Awek Skuter - Bab 9



TUTY memang pakar dalam soal solek-menyolek ini. Tidak berkelip mata si katak bercermin mata empat melihat awek skuter macam Adllea transform jadi awek cun. Dia jemput Adllea dengan kereta kancilnya. Adllea mahu datang sendiri naik skuter dia tak kasi. Dia kata tak sesuai gadis yang berpakaian baju kurung macamnya merempit naik skuter. Ada saja yang dia bebelkan. 

            Dalam kereta Adllea dan Shaz tidak banyak berbual panjang. Adllea layan perasaan gementar campur dengan gemuruh. Shaz pula layan lagu di radio Suria.fm. Dia cakap itu saluran radio kegemaran dia. Adllea tak tanya pun. 

            Sebaik sampai di rumah Mama Zara, Adllea rasa was-was untuk keluar dari perut kerata. Jantungnya berdengup laju. Dia bukan biasa pergi ke majlis orang-orang kaya ni. Kaku dan kekok jadinya. Shaz yang segak dengan t-shirt berkolar hitam dan jeans warna yang sama sudah membukakan pintu untuknya. Macam tuan puterilah pulak.

            “Sampai bila awak nak panas punggung di dalam kereta saya?”
            “Shaz…saya takutlah.”
            “Sini tiada cannibal. Jadi jangan takut.”

        “Esh! Awak ni tak fahamlah.” Adllea merungut. Dia keluar dari perut kereta Shaz. Raik mukanya gelabah.
            “Saya adalah…”

            “Hmmm…” Adllea terpaksa jua mengikut langkah Shaz. Alang-alang sudah sampaikan. Ramainya tetamu Mama Zara. Seorang pun tidak dikenali oleh Adllea. 

            Mata Adllea terpaku pada Farith yang sedang berbual denga tetamu di situ. Wow! Segak gila Farith dari Shaz. Adllea membuat perbandingan lagi. Farith agak tersentak melihat Adllea bersama Shaz. Gadis penghantar pizza itu? Cantik juga orangnya bila berhias. Farith menrapati Adllea dan Shaz.

            “You gadis penghantar pizza tukan?” Tegurnya.
            “Er…”
            “Dia ni awek skuter.” Shaz memintas.

            Betul kata Shaz kehadiran dia membuka mata Farith. Ramah mesra Farith melayan Adllea sebagai tetamu. Jelas ada cemburu di wajah kekasih hatinya, Syakila. Adllea buat dek. Si katak bercermin mata empat ada memberitahu yang dia aku tidak perlu takut pada Syakila sebab Farith hanya kekasihnya bukan ada status suami orang lagi. Kiranya tidak salah untuk dia ada perasaan suka pada Farith. Niat untuk merampas pun sudah ada dalam hati ini. Jahat pula kau, Adllea.

            “Tak sangka gadis pizza pun ada hati nak hadir dalam majlis macam ini.” Perli Syakila.
Adllea pekakkan telinga. Syakila memang mengenali kerana dia selalu hantarkan pizza buat Farith di lokasi penggambaraan.
            “Kila…” Farith menegur kekekasihnya. Adllea tahu Farith tidak senang dengan kata-kata Syakila itu.

            “Semua orang berhak nak jadi cantik.” Shaz mencelah. Dia melemparkan senyuman pada Adllea. Kalau dia sentiasa senyuma begini kan bagus. Suka pula Adllea tengok senyuman Shaz.
            “Shaz…jangan keruhkan keadaan.” Farith bertindak sebagai orang tengah.

            “Siapa yang cari masalah?” Jelingan tajam Shaz ditujukan terus kepada Syakila. Gerun juga Adllea melihatnya. Syakila pun tidak berani membalas pandangan mata tajam dari Shaz. Nyata sekali hubungan Syakila dan Shaz tidak baik.
            “Farith…adik you ni memang tidak pernah sukakan I kan? I rasa I memang tidak wajar berada di sini.” Syakila beredar. Merajuklah tu. 

            Farith segera mengejar. Adllea mengeluh kecil. Dia macma tidak berpeluang saja apabila melihat Farith mengejar Syakila. Simbol love Adllea retak sedikit. Belum berjuang Adllea sudah terseungur. Huhuhu…

            “Abaikan saja.” Ujar Shaz selamba.
            “Tak baiklah buat macam itu.” Desis Adllea.

            “Aik…jadi baik hati pulak.”
            “Saya tengok abang awak macam betul-betul sayangkan Syakila.” Itu yang Adllea rasakan dekat hati ini. 

            So? Awak sudah berputus asa?”
            Adllea jungkit bahu. “Entahlah…”

            “Jadilah kejam sedikit…Jangan mudah mengalah.” Sha memberikan kata perangsang lagi. Terkedu Adllea.
            “Masalahnya saya tak boleh jadi kejam.” 

            “Tak mengapa saya ajar awak nanti.”

            Adllea hela nafas kecil. Sampai begitu sekali dia kena buat untuk mendapatkan Farith. Adllea rasa macam sudah melakon  watak perempuan jahat saja. 

            “Anak kesayangan auntie…” Seorang wanita agak berusia menghampiri mereka. Adllea agak wanita ini adalah Mama Zara iaitu makcik kepada tiga adik-beradik ini. Izmi sahaja yang Adllea tidak nampak batang hidungnya. Bukan main meriah pakaian yang dikenakan oleh Mama Zara itu. Warna-warni baju kebayanya. 

            Tubuh Shaz terus dipeluk. Kedua pipi Shaz dicium oleh Mama Zara. Adllea lihat Mama Zara perlakukan Shaz macam budak bawah umur sahaja.

Auntie…” Shaz menarik Adllea agar berdiri di sebelahnya. Adllea terpaksa memalitkan seyuman di bibir. 

Mama Zara memandang Adllea atas bawah. Semacma pula pandangan Mama Zara itu. Berdengup laju jantung Adllea.

“Siapa ni?” Mama Zara bertanya pada Shaz.
“Kekasih saya auntie…” 

Terjegil biji mata Adllea mendengar kata-kata si katak bercermin mata empat ni.

What? Anak kesayangan auntie sudah ada kekasih?” Mama Zara menekup mulutnya. Dia tidak tahu yang si katak bercermin mata itu sedang menipu dia. Adllea juga yang menjadi mangsa keadaan lagi.
Auntie…Shaz pun hensem juga.” Dia kerling Adllea. Adllea mencebik tanda tidak berpuas hati denngan kata-katanya tadi. Main ikut suka hati dia ajelah.

“Ya, auntie tahu yang Shaz pun hensem. Shaz saja yang tidak mahu bukakan pintu hati untuk perempuan.” Mama Zara memeluk bahu Shaz. Mama Zara kenyitkan mata pada Adllea. Adllea tertelan air liur terus.

“Bagaimana calon buah hati Shaz?”
“Cantik dan manis orangnya…”  Mama Zara memuji. 

“Erk!” Adllea tidak tahu mahu kata apa dah. Lidah dia macam berbelit mahu bertutur untuk meenafikan kata-kata si katak bercermin mata empat.

Balik nanti memang dia akan serang habis-habisan mamat seorang ini. Memandai saja kata dia kekasihnya.

“Jangan tunggu lama-lama. Kalau dah suka pinang terus.” Bisik Mama Zara.

Shaz tersengih. Adllea mula tidak sedap hati.

DENGAN si katak bercermin mata empat Adllea buat muka dengan Hidayat pun dia buat muka. Dua-dua buat Adllea bengang sampai satu restoran pizza hut dia masam muka. Dina si burung hantu pun tidak berani menegurnya. Kak Mona saja yang arah itu dan ini seperti biasa. Adllea juga tidak ambil pesanan dari Farith. Biarlah Hidayat yang hantarkan pesanan pelakon pujaan ramai itu. Dia sedang dilanda taufan Katrina.

            Lepas pulang dari kerja Adllea lihat si katak bercermin mata empat sudah bertenggek atas skuter miliknya. Adllea masam muka sebaik mungkin. Dia sakit hati pasal kes malam tadi. Ikut suka hati Shaz katakan dia  ini kekasihnya. Lari dari plan asal betullah mamat seorang ni.

            “Assalamualaikum…tak jawab dosa.” Ucapnya.
            “Waalaikumusalam.” Adllea balas macam orang tidak ikhlas.
            “Maafkan saya pasal malam tadi.”

            “Maaf tidak diterima.”
            “Ala perkara kecil saja tidak menjejaskan apa-apa pun.” Dia turun dari skuter Adllea.

            “Perkara kecil awak cakap. Aku tahu tak yang awak sudah buat kes besar pada saya. Nanti orang kata saya ni perempuan tamak. Sudah pikat adik mahu pikat abangnya pula.” Adllea sudah melenting.

            Dia kelihatan menunduk sedikit.

            “Betulkah saya tidak boleh dimaafkan oleh awak?” Lembut tutur katanya. Adllea takut Shaz berlakon saja.  Adllea tergaman seketika. 

            “Saya suka pada abang awak dan saya suka sangat bila awak sudi nak bantu saya pikat hati abang awak tapi kes malam tadi menjejaskan misi kita.”

            Shaz ketawa. Adllea kerut dahi. Pelik si katak bercermin mata empat ini.

            “Saya sudah beritahu pada auntie saya yang saya bergurau dengan dia. Awak pun tahu saya sudah ada orang yang saya suka dan sanggup buat apa saja untuk orang tu.”

            “Betul ni.”
            “Betullah. Tengok saya baik-baik.”
            “Tiada apa-apa pun yang saya nampak pada muka awak.”
            “Naif awak ni. Awak tumpangkan saya boleh.”

            “Hah!” Terlopong mulut Adllea.
            “Kenapa pula?”

            “Saya datang naik teksi tadi. Kereta comel saya masuk bengkel. Jangan risau saya ada
bawa topi keledar saya.” Shaz tayangkan topi keledarnya pada Adllea.

            “Awak kata tak mahu naik skuter saya.”
            “Sekali sekala apa salahnya…”

            Adllea makin tidak faham dengan si katak bercermin mata empat ini. Macam-macam fiilnya yang cukup memanaskan hati dia.

            “Saya tak biasa bawak orang lelakilah.”
            “Jadi…awak biasakan.”
            “Awak kena duduk jarak sikit dengan saya.”
            No problem.”

“Jangan sentuh saya tau.”
No problem.”
“Kalau jatuh bangun sendiri”
No problem.”

Aik! Mamat ni semuanya dia tidak kisah. Adllea teringat pula cerita Aku Bukan Tomboy lakonan Scha Al-Yahya bersama Shamsul Yusof itu. Scha bawa Shamsul Yusof dalam cerita itu. Bahagian cerita yang sweet. Tapi kalau dia dengan Shaz ada macam sweet-sweet tak? Tak kot? Shaz memang pakai cermin mata berbingkai tebal tapi bukan mamat skema.

“Awak skuter lembab tak?”

Banyak songeh pula katak bercermin mata empat ini.

“Saya ikut peraturan jalan raya.”

“Bagusnya awak ni. Jadi awak bawak saya ke rumah klien sayalah. Saya ada appointment pukul tiga  petang ini.” Alang-alang sudah seluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Bukan dia nak pergunakan Adllea. 

“Awak ingat saya kuli awak ke?” Adllea bercekak pinggang.
“Saya minta pertolongan saja bukan nak suruh awak jadi kuli saya.” Shaz sudah memakai topi keledar di atas kepala.
“Menjawab…”

“Awak pun suka menjawab cakap saya.” 

Shaz sudah membonceng di belakang skuter Adllea. Kan elok kalau Adllea buat kerja overtime sampai malam. Itulah gatal sangat buat half day sebab nak habiskan sikit-sikit saki baki cuti tahun lepas. Katak bercermin mata empat ni tak boleh menyemak dengan dia.

PERUBAHAN pada Shaz  tidaklah beberapa ketara. Namun Puan Kamila senang hati kerana Shaz tidak lagi mengikut caranya. Perubahan yang positif. Shaz pun sudah pandai mahu ukir senyuman sedikit kepada pelanggannya. Tiadalah beku sangat macam ais. Puan Kamila tidak kisah jika senyuman Shaz itu hanya dibuat-buat. Shaz pasti akan boleh mengukirkan senyuman ikhlasnya kelak. 

            Satu kejutan buat Puan Kamila apabila melihat Shaz membonceng skuter bersama seorang gadis. Matanya tidak salah pandang. Dia yakin itu Shaz. Namun gadis yang membawa Shaz itu tidak dikenali kerana setahu dia Shaz tiada kawan perempuan. Puan Kamila sengaja mengekori belakang skuter itu dengan jarak yang agak jauh. 

            Mereka menuju ke arah salah sebuah rumah milik kliennya. Puan Kamila tersenyum. Gelagat Shaz bersama gadis itu menarik perhatiannya. Mungkin perubahan Shaz ada kena-mengena dengan gadis terbabit. Kalau betul terkaan dia memang dia suka. Shaz perlu mengubah sikit aturan hidupnya yang asyik memikirkan soal kerja. Dia perlu memberikan ruang sedikit untuk bersosial dengan dunia luar. 

            “Senyum panjang saja Puan.”
            “Saya ada terjumpa sesuatu yang menariklah Wafi.”

            Pekerja yang bernama Wafi itu kerut dahi. Apa agaknya benda yang menarik perhatian Puan Kamila itu.

            “Puan nak tambah anak lagi ke?”
            “Alhamdulillah…kalau diberikan rezeki lagi oleh Allah. Tapi ini tiada kaitan dengan sayalah.”

            “Puan ni bermain dengan teka-tekilah.”
            “Nanti you akan tahu.” Mata Puan Kamila asyik melirik pada Shaz yang sedang sibuk membuat kerja di mejanya. Khusyuk sekali anak muda itu.

2 comments: